Fusion med Læringshuset

Børn og lærer

>>Farvel til Hedehusene Skole og goddag til Læringshuset<<

Starten på det nye skoleår

Skoleåret 2020-2021 var det sidste skoleår for elever og medarbejdere på Hedehusene Skole. Sidste skoledag fandt sted 25. juni 2021. Hedehusene Skoles hjemmeside er af samme årsag lukket ned, hvilket er grunden til, at alle artiklerne er væk. Vi henviser til Læringshusets hjemmeside - læringshuset.dk

Der skal lyde er stort tak for alle de gode år på Hedehusene Skole. Historien, minderne og alle de gode oplevelser lever videre i os, der har været en del af Hedehusene Skole.

Nu glæder vi os til at være sammen om at skabe en ny skole i Læringshuset. Når det nye skoleår, skoleåret 2021-2022, begynder, starter alle elever og medarbejdere i Læringshuset. Første skoledag er 12. august for 1.-9. klasse og 13. august for 0. klasse.

To afdelinger frem til den fysiske indflytning

Indtil Læringshuset i Nærheden er klar til indflytning for alle elever og medarbejdere 25. oktober 2021, er Læringshuset opdelt med en afdeling for 0.-6. klasse og SFO og Klub i lokalerne på det tidligere Hedehusene Skole og en afdeling for 7.-9. klasse og Klub i lokalerne på det tidligere Charlotteskolen.

Det vil sige at alle elever og medarbejdere fra kommende 0.-6. klasse kommer til at have deres daglige gang på Græshøjvej 4, mens alle elever og medarbejdere fra kommende 7.-9. klasse kommer til at have deres daglige gang på Charlottegårdsvej 1. Det gælder alle elever og medarbejdere fra Charlotteskolen og Hedehusene Skole.

Adgang til Aula

Hvis du er elev, forældre eller medarbejder logger du på Aula, som du plejer. Hvis du har problemer med at logge på, skal du kontakte Læringshusets kontor.

Spørgsmål eller brug for hjælp

Hvis du har nogen spørgsmål, er du som altid velkommen til at kontakte os. Du kan kontakte Læringshuset på laeringshuset@hkt.dk eller +45 43 35 21 40.

Læringshuset kort fortalt

Høje-Taastrup Kommune udvikler Fremtidens Skole på alle skoler i kommunen, men det er Charlotteskolen og Hedehusene Skole, som i de seneste år har haft rollen som spydspids-skoler for den undervisningsform, der nu kendetegner Læringshuset.

Læringshusets profil er udviklet på baggrund af erfaringer fra både forskning, erhvervsliv og praktisk pædagogik. Bag profilen står blandt andet LEGO Education og en række forskere og erhvervsfolk samt det pædagogiske personale i Høje-Taastrup Kommune. Derudover har A.P. Møller Fonden givet en stor donation til efteruddannelse af det pædagogiske personale i kommunen, som har været med til at ruste dem til at undervise i innovative projektforløb.

Byggeriet af Læringshuset gik igang august 2019, og huset er klar til indflytning oktober 2021. Læringshuset, som er placeret i hjertet af den nye bydel Nærheden i Hedehusene, bliver på ca. 15.500 m² og får 5 spor, altså 5 klasser på alle årgange, samt en integreret idrætshal.

Derudover består Læringshuset af et Dagtilbud og SFO-tilbud samt en del af Klub-tilbuddet, som også bliver også en del af Læringshuset, indtil Fremtiden Klub er færdigbygget på grunden ved siden af Læringshuset.

Det er arkitektfirmaet Christensen & Co. Arkitekter (CCO), der har tegnet Læringshuset, som er den første folkeskole i Danmark, der fra første streg til sidste sten er designet til undervisning i det 21. århundredes kompetencer. En skole hvor tryghed og innovation går hånd i hånd.

Bygningen sikrer eleverne tilhørsforhold og arbejdsro med hjemmeområder og små nicher med plads til ro og fordybelse, samtidig med at de inspireres og får pirret deres nysgerrighed og læringslyst af makerspaces, faglige laboratorier og fremvisnings- og samarbejdsrum i forskellige størrelser.

En del af skolens stueetage fungerer som frontstage, der inviterer omverdenen ind til projektsamarbejder. Sammen med Åben skole-konceptet skal det skabe forbindelse og samarbejde med det omkringliggende samfunds virksomheder, organisationer, foreninger og øvrige institutioner.

Fremtidens Skole forbereder børn og unge til at blive aktive mennesker og borgere i et foranderligt og højteknologisk samfund. Undervisningen baserer sig på et højt fagligt niveau og innovative læringsforløb, hvor eleverne arbejder på tværs af fagene med realistiske opgaver. Det vil sige at børn og unge skal lære ved at bygge, idéudvikle, løse problemer og bruge deres naturlige nysgerrighed, når de arbejder i skolen.

Gennem projektorienteret arbejde lærer eleverne både dansk, matematik og naturfag med videre, og bliver samtidig trænet i det, der kaldes det 21. århundredes kompetencer: kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde. Erfaringer, også fra udlandet, viser, at læringsformen engagerer og løfter alle elevers niveau, uanset baggrund og forudsætninger.

Følg os på de sociale medier

Følg Læringshuset på de sociale medier. På den måde får du løbende de seneste nyheder omkring Fremtidens Skole:

Brochuren - Mens vi venter ...

Brochuren Fremtidens Skole - Læringshus Nærheden